Štvrtok, 23. Októbra 2014, 11:33
Je to velky zacarovany kruh:
Nie je to vsade tak. Zial u nas si servisakov sukromnici nevedia zaplatit. Vo vacsine maju minimalny plat a ten sa im navysuje o marzu, ktoru vyrobi servis. Inymi slovami, cim vaic zarobi, tym vacsia vyplata. Servisaci si taktiez radi vyberaju robotu podla normohodin. Tam kde je roboty malo, ale normohodin vela robia radsej, kedze to znamena vela penazi za malo muziky.
Preto ak sa fachman vyzna, dokaze si zarobit mesacne viac uz len tym, ze v garazi pod blokom bude sesedom menit olej a sviecky a nie driet od osmej do piatej v autorizaku. Potom to tak vyzera, ze konkretne pred 4-mi alebo 5-timirokmi v Tempuse v PP robili servisakov dvaja kuchar-casnici a jeden murar. To by ani tak nebol problem, kedze vsetky automobilky dnes vydavaju Service buletiny, teda prehladne navody co opravit/vymenit na zaklade symptomu od zakaznika a vypisu chyb z diagnostiky, ale potom to dopada tak, ze kvoli komponentu za par centov sa menia motory a prevodovky za tisice eur. To samozrejme automobilku stoji nemale peniaze a kazi im to tzv. CPU status (cost per unit, teda kolko stoji servisny ukon na jedno auto). Dileri si tieto peniaze vymahaju od automobiliek ( ak je auto v zaruke ) a tie im to v pripade pochybenia profesionalneho ukonu (zla diagnoza ako napr. ze vymeni motor namiesto sviecok, atd...) preplatit nechcu.
Potom pocuvame ze clovek pride s autom v zaruke s prasknutou hlavou do servisu a oni od neho najprv ziadaju peniaze a este nic neurobili. A to nehovorim o nenavratnych sumach za rozne aretacne pripravky a pomocky pri vymenach. Potom sa to doslova robi na kolene a zakaznik odchadza s ciganskou robotu. Casto s nevymenenym olejom, lebo servisak si ho nauctuje, nevymeni a potom predava na bazosi. Alebo ze zakaznik na zaklade informacii z internetu uz davno vie o svojom probleme viac ako "odbornik" ktory ho v autorizovanom servise presviedca o opaku.
Darmo, bieda plodi zlo.
No a v neposlednom rade treba spomenut tzv. Referencne trhy a preco su tie autorizaky na slovensku vlastne tak hlboko v prdeli. Kazda automobilka pre urcity regionm napriklad pre europu, si vyberie jeden alebo dva referencne trhy. napriklad pre Ford a BMW je to Nemecko a GB, pre Volvo je to Svedsko a Nemecko, atd.. Ked sa analyzuju data, beru sa do uvahy hlavne tieto referencne trhy.
Uvediem priklad: Povedzme ze mame referencny trh Nemecko. To znamena ze na svete sa moze povedzme vykonat 1000 servisnych ukonov za urcite obdobie a z toho 500 sa vykona v nemecku, tak tych 500 sa berie ako referencia a zvysnych 500 mimo nemecka sa berie ako informacie s iba pridanou hodnotou, tzv. Immature data. V nemecku samozrejme servisaci s platmi od 5000,o Eur mesacne odvedu vynikajucu pracu a cisla hovoria za seba. Ale moze sa stat a stava sa to casto, ze napriek tomu ze vysledky servisov su dobre, minulo sa viac financii ako hovori rozpocet za referencny trh. A prave preto tu mame na SVK spolocnosti ako Summit Motors, Regnum a podobne, ktore takpovediac dokazu vymahat tieto ciastky od automobiliek, pretoze su vzdy kryte vysokym kapitalom, popripade nejakou velkou financou skupinou. V praxi to znamena, ze dokazu opravu zplatit sami, rucia si tym, ze su profesionalni a urobia to tak, ze im to automobilka nakoniec zaplati. Teraz uz asi tusite, preco dopadol Tempus tak, ako dopadol.
A preto napriklad autorizovane servisy Ford, Volvo, Mercedes a BMW v Nemecku neplatia za nahradne diely vobec nic, su im poskytovane zadarmo a plati sa ib za odvedenu pracu (labour cost) a na Slovensku musi vzniknut tema, ci sa oplati so strachom ist do autorizovanych servisov.