... všetko o BMW ...
Jednou z možností ako zvýšiť výkon motora je výmena tradičných vzduchových filtrov za filtre športové. Táto možnosť úpravy patrí k najjednoduchším a zároveň najlacnejším úpravám vedúcim k zvýšeniu výkonu motora. Základom úpravy je lepšia priepustnosť vzduchu cez filter a tým aj lepšie plnenie motora. Výmenou originálneho vzduchového filtra za filter športový však môžete nielen zlepšiť filtračné schopnosti a tým aj výkon motora, ale nakoniec vraj aj zvýšiť životnosť motora. To však ešte nie je všetko. Pri niektorých vozidlách sa použitím športového filtra môže znížiť spotreba paliva.
Športové vzduchové filtre sa vyrábajú (na rozdiel od bežných) z niekoľkých vrstiev bavlny, ktorá je na nosnej kovovej kostre. Výhodou týchto filtrov je možnosť ich vyčistenia a vyprania, pričom sériový filter musíte po zanesení prachom vyhodiť. Výrobcovia týchto filtrov udávajú ich životnosť na jeden milión kilometrov, za predpokladu, že sa o nich predpisovo staráte. Čistenie filtrov treba robiť podľa toho, v akom prostredí sa pohybujete. Pre bežné automobily pohybujúce sa v bežnom prostredí postačuje čistenie filtrov po prejdení každých približne 20 000 km. Pri športovom používaní vozidla sa odporúča filter čistiť v menších intervaloch. Čistenie filtra je jednoduché a zvládne ho každý motorista. Sada pre čistenie sa skladá z dvoch zložiek. Je to aplikačný olej a chemický čistič. Tieto kvapaliny si môžete u predajcu alebo výrobcu filtrov dokúpiť. Ak ste už vlastníkom takéhoto filtra, tak asi už viete, ako sa tento filter používa. Najskôr je potrebné očistenie filtra od hrubých nečistôt jemnou kefou alebo štetcom. Potom na filter naneste chemický čistič a nechajte asi 10 minút pôsobiť. Potom filter prepláchnite v pomaly tečúcej vlažnej vode (filter jemne zbelie) a na filter naneste výrobcom dodaný olej v dvoch vrstvách s dvadsaťminútovým intervalom. Napustením špeciálneho oleja získa filter opäť svoju charkteristickú farbu a schopnosť filtrácie.
Filte sa rozdeľujú podľa prevedenia:
- vložka
- kit
- univerzál
Vložka je náhradou za sériový filter, má zhodné rozmery a nie je potrebné upravovať žiadne ďalšie diely sania. Vhodné je použitie pre sériové alebo mierne upravené motory
Kit je komplet, ktorý úplne nahradzuje pôvodné sanie. Pri použití tohto systému musíte následne vyriešiť odvetranie kľukovej skrine. Kity inštalované priamo na sací trakt zvyšujú množstvo nasávaného vzduchu. Je to hlavne vďaka väčšej účinnej ploche filtra oproti jeho tvaru v prevedení pre sériovú verziu. Kit je vhodný pre závodné automobily.
Univerzál je vhodný pre ostatné automobily
Športové vzduchové filtre sú v dnešnej dobe nepostrádateľnou súčasťou každého športového a tuningového vozidla. Filtre ponúkajú nielen zvýšenie doterajšieho výkonu motora ale tiež zvýšenie krútiaceho momentu pri lepšom čistení - filtrácii nasávaného vzduchu. Režim chodu – spaľovania motora je závislý na množstve nasatého vzduchu od neho sa odvíja nastavenie množstva vstrekovaného paliva (pri motoroch s lambda sondou – elektronická riadiaca jednotka ktorá na základe bohatej alebo chudobnej spálenej zmesi robí korekcie množstve vstreknutého paliva a platí čím sa dostane do valca viac vzduchu dodá sa viac paliva - tým vzrastie výkon) Preto bol vyvinutý športový vzduchový filter ktorého štruktúra nám umožňuje nasať viacej vzduchu (až o 40 %) ktorý je tak potrebný pri zvyšovaní výkonu a správnej funkcii motora. Zloženie a štruktúra filtra: Filter je tvorený skladanou bavlnou (pri JR filtroch bavlna až vo štyroch vrstvách) a oceľovou mriežkou. Bavlna zaručuje lepšiu priepustnosť nasávaného vzduchu a pomocou oleja ktorým je bavlna napustená filter filtruje aj jemný prach (pri JR filtroch, filtrácia 99% pri časticiach rozmeru 4 micro metre) Oceľová mriežka zachytí väčšie nečistoty napríklad lístie, hmyz, kamienky a udržuje tvar filtra. Mriežka filtra je s bavlnou zalisovaná do gumy ktorá zabezpečuje utesnenie filtra po nainštalovaní do pôvodného airboxu. Výhody športového vzduchového filtra: - Športový vzduchový filter umožňuje vozidlu lepšiu akceleráciu a pružnosť motoru pomocou zvýšenia doterajšieho výkonu a krútiaceho momentu (zvýšenie výkonu okolo 3-7%), nižšiu spotrebu paliva, lepšiu možnosť tzv. vytáčania do vyšších otáčok. - Životnosť športového filtra je oveľa vyššia ako pri normálnom (štandartnom papierovom filtri) papierový filter pri znečistení treba vymeniť za nový. Športový filter pri znečistení asi po 10.000 km očistíme čistiacou sadou a môže sa opakovane použiť. Týmto sa po niekoľkých očisteniach vráti počiatočná vyššia investícia do športového filtra a dokonca športových filter je po niekoľkých ďalších cykloch očistenia lačnejší ako štandartný filter. - Nasávaný vzduch je lepšie prefiltrovaný od malých nečistôt tým šetríme motor a zvyšujeme jeho životnosť.
Čistenie filtra je veľmi jednoduché. Aplikujte čistiaci prostriedok najprv na čistú stranu filtra. Počkajte asi minútu a potom aplikujte prostriedok aj na znečistenú stranu filtra. Počkajte asi 10 minút, kým sa čistiaci prostriedok dokonale absorbuje do filtra. Nenechajte čistiaci prostriedok zaschnúť. Používanie akéhokoľvek iného postupu môže poškodiť filter.
Po dokonalej absorpcii, očistite filter voľne tečúcou studenou vodou. Vodu nechajte pretekať filtrom smerom z čistej strany filtra do znečistenej. Týmto sa vyplavia všetky nečistoty. Pokračujte v čistení, až kým neodstránite všetky zbytky čistiaceho prostriedku a nečistôt. V prípade extrémneho znečistenia opakujte predošlé kroky, až kým bude filter čistý.
Po vyčistení filter usušte. Filter nechajte uschnúť v prirodzenom prostredí. Nepoužívajte žiadne prípravky a zariadenia na sušenie, ktoré by mohli poškodiť Váš filter. Olejovú vrstvu nanášajte až keď je filter už úplne suchý. Olej aplikujte na vonkajšiu stranu filtra (znečistenú stranu) až kým nie je celý povrch pokrytý. Po nanesení vrstvy počkajte 20 minút. Po absorpcii skontrolujte povrch a prípadné nenaolejované časti nastriekajte olejom. Po naolejovaní je filter pripravený na použitie.
1. Filter opatrne vyberieme s vozidla.
2. Očistíme filter od hrubých nečistôt.
3. Pripravíme čistiaci roztok, dodržujeme pokyny výrobcu čistiacej sady do nádoby primeranej veľkosti rozrobíme roztok čističa(súčasť čistiacej sady) + vody. Filter ponoríme do nádoby.
4. Filter necháme v roztoku aby čistič mohol pôsobiť na filter asi 10-20 minút.
5. Filter vyberieme s roztoku a nečistoty vyplavíme primeraným prúdom vody.
6. Filter necháme vyschnúť.
7. Po vyschnutí nanesieme na filter impregnačný olej v spreji (súčasť čistiacej sady).
8. Nainštalujeme filter spať do vozidla.
POZOR: filter nikdy nečistime prúdom vzduchu alebo prúdom vody aby sme nepoškodili štruktúru filtra a tým znížili filtračnú schopnosť.
Na čištění se používá čistící sada KN, která obsahuje sapón a olejíček na další impregnaci.
Čištění sportovních vzduchových filtrů:
Filtr vyjmeme z vozu.
Mírným oklepáním, popřípadě štětcem očistíme hrubé nečistoty.
Připravíme roztok (čistící sada) určený výrobcem rozředěný vodou do nádoby přiměřěné velikosti filtru (nejlépe kbelík) a filtr do něho ponoříme.
Necháme cca. 20 minut roztok působit.
Filtr vyjmeme z roztoku a vyplavíme nečistoty pod proudem vody.
Filtr necháme vyschnout.
Filtr - nanášíme olejem ve spreji určený výrobcem (také součástí čistící sady), dokud filtr nezbarvíme dle barvy oleje.
Necháme zaschnout cca. 2 hodiny a namontujeme nazpět do vozu.
Upozornění - filtr nikdy neprofukujeme vzduchem!!!!!!!