... všetko o BMW ...

Moderátori: barabas, k33p, Hugino, voMacK

Je pri sprinte/zrychleni dolezitejsia hodnota max. vykonu alebo max. krutaku ?

Max. vykon (som si isty, mam technicke vzdelanie)
27 (36%)
Max. krutak (som si isty, mam technicke vzdelanie)
16 (22%)
Max. vykon (niekde som pocul/cital)
18 (24%)
Max. krutak (niekde som pocul/cital)
13 (18%)
 
Celkom hlasov: 74
reklamne predmety bmwklub.sk
 
mexican
Príspevky: 3925
Registrovaný: 12.8.2011
Auto: modré géčko
Kraj: Trenčiansky
Bydlisko: bazmekistan

Re: Vykon vs. krutak

Utorok, 21. Mája 2013, 17:11

Treba tomu v prvom rade rozumieť.
Všetci tu riešite krútiaci moment, ktorý je na kľuke motora a nikoho nezaujíma, aký je krútiaci moment na kolesách.
A tam tkvie podstata flamewaru medzi benzínmi a chrochtami. Chrochty majú vo všeobecnosti vyšší krútiaci moment na kľuke, ale zase dlhší prevod na diferáku (napr. z dôvodu, že sa nedajú točiť do tých otáčok ako benzíny), takže tým sa rozdiel krútiaceho momentu do istej miery vyrovnáva.

Výkon je zase o tom, "ako rýchlo" vie motor krútiaci moment dodávať. Keď máš 500Nm, ale vieš ich dodať pri 1000 ot., tak si na tom o dosť biednejšie ako keď máš 200Nm a vieš ich dodávať pri 10000 ot., keďže máš 4 násobný výkon. Môžeš použiť 10x ľahší prevod a v konečnom dôsledku máš potom 4x väčší krútiaci moment na kolesách.

Ďalšia nezanedbateľná veličina je priebeh krútiaceho momentu. Čím máš vyššie spektrum otáčok (v pomere k celkovému možnému rozsahu otáčok), tým lepšie, keďže počas zrýchľovania máš motor v priaznivých otáčkach percentuálne dlhšiu dobu. A to robí hlavný rozdiel medzi fúkaným a atmo motorom.
Preto bude mať 528i lepšie zrýchlenie než 530i. Atmo motor má správny krútiaci moment až vo vyšších otáčkach a do nich sa ten motor nejakým spôsobom musí dostať.

Keď zoberieme teoretický príklad, ktorý tu bol spomenutý, že jedno auto má max. 200Nm a druhé max. 100Nm a rovnaký max. výkon, tak tie autá budú na tom úplne rovnako za predpokladu, že priebeh krútiaceho momentu bude mať podobnú charakteristiku. Avšak vzhľadom na to, že výkon majú rovnaký, tak ten silnejší motor svoje Nm dodáva pri polovičných otáčkach než ten slabší. Keďže sa ten silnejší nebude dať točiť do takých otáčok ako ten slabší, bude potrebovať dvojnásobne dlhšie prevody a dostávame sa do stavu, kedy máme na kolesách u oboch áut rovnaké Nm.
Ex: Honda Accord 2.0iS (CC7), Audi A4 2.8 quattro (B5), BMW 320d touring E46, BMW 535i touring F11 Príbeh, Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro (C7)
BMW 540xi touring G31 - socka s odvetranými sedačkami.
Obrázok
 
Užívateľov profilový obrázok
slevin
Príspevky: 1857
Registrovaný: 29.4.2010
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Senec

Re: Vykon vs. krutak

Utorok, 21. Mája 2013, 18:13

krutak je nic bez vykonu, no vykon aj bez krutaku slape...
ked postavime vedla seba na sprinte (400m), dve rovnake benzinove auta, napr. dvojlitre.
na jeden motor namontujeme turbo, vyladime na 300ps 500nm 6000rpm
druhy nechame atmosfera a vyladime 300ps 350nm 9500/10000rpm
v cieli bude skorej podla mna ostra atmosfera.
M36R
F11 525xd
next car: radical sr3
skr 2:33.847 onboard
 
Užívateľov profilový obrázok
minco
Príspevky: 923
Registrovaný: 18.11.2010
Auto: BMW E46 330ci
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Podunajske Biskupice

Re: Vykon vs. krutak

Utorok, 21. Mája 2013, 18:18

Niekedy mám pocit, že krútiaci moment je najdôležitejší v kopcoch
BMW E46 320d 100kW sedan
Toyota MR-2 115kW
Toyota Corolla 85kW
Toyota Auris 160kW
BMW E46 320d 110kW Touring - ex ale nadohlad
BMW E46 330ci 170kW - moja nová fesanda


Ako sa hovorí, k dobrému sa dobre vracia :)
 
Užívateľov profilový obrázok
SurrendeR
Príspevky: 5333
Registrovaný: 25.5.2008
Auto: e36 328i Tour
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: NM/BA

Re: Vykon vs. krutak

Utorok, 21. Mája 2013, 18:22

to je ako:
110kW 190Nm (320i M50 bezvanos) vs 85kW 260nm JTD od fiatu (rovnaka vaha)
pocit tlacenia bol v JTD dost silnejsi, no na dragoch JTD zaostaval za M50
 
quicky
Príspevky: 181
Registrovaný: 18.7.2011
Kraj: Nitriansky

Re: Vykon vs. krutak

Utorok, 21. Mája 2013, 18:47

lenze 50ps a 50NM urcite nie je to iste...
BééEmWéé 335Déé 2008.

JUDr. quicky :)
 
Užívateľov profilový obrázok
Milosss
Príspevky: 2239
Registrovaný: 30.6.2009
Kraj: Trenčiansky
Bydlisko: PN - BA

Re: Vykon vs. krutak

Utorok, 21. Mája 2013, 19:02

Mexican vám to nádherne popísal. Vždy to bude o prevodovom pomery, pretože moment prenesený na kolesá bude iný ako na výstupe z motora. Čiže nikdy v živote neporovnáte rovnaké autá. A ak dáte do výkonovo alebo momentovo rozdielnych vozidiel rovnaké prevody, vždy bude na tom lepšie to, čo bude mať na kolesách vyšších moment.
Nur Original ist Legal.
 
Užívateľov profilový obrázok
Le Gend
Autor témy
Príspevky: 893
Registrovaný: 31.1.2010
Auto: 250 ciernych ponikov
Kraj: Košický

Re: Vykon vs. krutak

Utorok, 21. Mája 2013, 19:21

Podla prvej hodiny hlasovania to vyzeralo, ze BMW klub si spravi poriadnu hanbu :D
Nastastie sa to uz zacalo otacat spravnym smerom..

mexican: davas argumenty, ktore som mal pripravene ja pre pripad, zeby sa hlasovanie uberalo smerom k newtonmetrom.
vomack: turbo motory maju plochejsiu krivku vykonu, atmo ma spicatejsiu, takze aj ked maju spicku rovnako vysoko, po preradeni (do nizsich otacok) ma fukacka viac nez atmosfera.
 
Užívateľov profilový obrázok
ice.blade
Príspevky: 6521
Registrovaný: 14.7.2008
Kraj: Bratislavský

Re: Vykon vs. krutak

Utorok, 21. Mája 2013, 20:11

za vykon na kolesach :thumbup: btw naco mi bude vykon v otackach ked ma hned po starte niekto predbehne tak isto naco mi bude maximalny krutak na par metrov ked ma potom obehne aj vysokootackove fiat ritmo... kludne si mozem zo 150Nm auta spravit raketu kratsim sprevodovanim ale ono je dolezitejsie vyladit priebehy vykonu/sily v co najvacsom rozsahu otacok... mimochodom vsetci riesia kone alebo newtony ale nikto extra netrapi grip a to ze aj papierovo najsilnejsie auto bez dobreho podvozku + pneumatik nemusi byt to ktore vyhrava :)
 
Užívateľov profilový obrázok
BMWslav
Príspevky: 691
Registrovaný: 1.4.2011
Auto: F22 M235i
Kraj: Košický
Bydlisko: Košice - Krásna n/H

Re: Vykon vs. krutak

Utorok, 21. Mája 2013, 21:32

scitavanie dieslakov a benzinakov na klube? :D
Aktual: F22 235i

Ex E92 335xi
Ex E46 330i
Ex E46 316Ti
Ex E36 316i
 
Borisss

Re: Vykon vs. krutak

Streda, 22. Mája 2013, 01:35



Toto je nazorna ukazka krutiaci moment vs vykon vs ich vzajomny priebeh. Vsimnite si tiez, ako E60 naozaj vystreli oproti e39 dopredu vtedy, ked ide nad 7 tisic otacok - tam, kde ma E39 M5 obmedzovac.

A teraz spat k teorii:
Sice zanedbatelne, ale je vidno, ze E39 M5 potiahne najprv lepsie. A hned na to sa k slovu dostane cez 100 koni vacsi vykon V10, rovnako, ako agresivnejsie a smerom viac nahor polozeny jednak vykon a tiez krutiak.

Cize sa vlastne oklukou dostavam k tomu, ze suhlasim so vsetkym, co napisal mexican :mrgreen:
 
Užívateľov profilový obrázok
ViktorDDD
Príspevky: 9791
Registrovaný: 22.2.2009
Auto: BMW E34 525 TDS
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Kr.Chlmec a BA

Re: Vykon vs. krutak

Streda, 22. Mája 2013, 06:07

keď sme pri tých prevodoch
taká 540i vs 530d (e39)
majú rovnaké prevodové pomery, jedno má 440Nm, druhé 410Nm avšak v širšom pásme otáčok, takže sú +-porovnateľné, čo sa toho momentu týka
avšak 540i má omnoho viac koní
ako to vyzerá v reále? v 530d viac cítiť to zatlačenie do sedačky lebo je tam rýchly nástup krútiaceho momentu v nízkych otáčkach, ale čo sa šprintu týka tak značne zaostáva za 540i
zas v 540i tomu začnete dávať bomby tam sa nedeje žiadne brutálne zatlačenie do sedačky, lebo výkon pekne lineárne stúpa od nízkych otáčok až po obmedzovač, pritom ručička rýchlomera letí hore omnoho rýchlejšie ako v tom nafťáku

keď máte rýchly nástup krútiaceho momentu čo ja viem za 500ot. sa zvýši o 200Nm tak v tom pásme sa aj ten výkon bude zvyšovať rýchlejšie, preto je to zatlačenie do sedačky
ale keď je ten moment rozložený tak ako napr. na silných benzínoch, že špička je vo vyšších otáčkach, ale v celom spektre otáčok sa drží na určitej úrovni, tak aj ten nástup výkonu je taký lineárny, takže nezaprie do sedačky ale predsa lepšie zrýchľuje

ja by som zahlasoval tak že max. výkon, ale s dobrým priebehom krútiaku
Naposledy upravil/-a ViktorDDD v Streda, 22. Mája 2013, 07:19, upravené celkom 1 krát.
R1100S
ex E34 525tds calypsorot
ex E39 540iA dunkelblau
ex F31 330d estorilblau
"A rare combination of sportiness and refinement, like two cars in one..."
 
RTG
Príspevky: 919
Registrovaný: 30.8.2012
Auto: BMW F900XR
Kraj: Žilinský

Re: Vykon vs. krutak

Streda, 22. Mája 2013, 07:16

Este si chcel teda porovnavat 540i a 530d predpokladam :)
 
Užívateľov profilový obrázok
ViktorDDD
Príspevky: 9791
Registrovaný: 22.2.2009
Auto: BMW E34 525 TDS
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Kr.Chlmec a BA

Re: Vykon vs. krutak

Streda, 22. Mája 2013, 07:19

hej, preklep :D
R1100S
ex E34 525tds calypsorot
ex E39 540iA dunkelblau
ex F31 330d estorilblau
"A rare combination of sportiness and refinement, like two cars in one..."
 
Užívateľov profilový obrázok
Le Gend
Autor témy
Príspevky: 893
Registrovaný: 31.1.2010
Auto: 250 ciernych ponikov
Kraj: Košický

Re: Vykon vs. krutak

Streda, 22. Mája 2013, 07:25

Krutak hovori o sile motora, ale samotna sila nehovori nic o zrychleni, kym nevieme, v akych otackach ta sila vie tahat. To hovori az vykon.
Trocha fyziky: vykon je schopnost motora dat autu kineticku energiu za cas (to je to, co nas zaujima pri sprinte, ci?).
Vela z vas tu opakuje, ze zalezi na rozlozeni krutaku. Ale kedze krivka vykonu priamo zavisi na krivke krutaku, mozeme na krutak zabudnut a hovorit len o rozlozeni vykonu.

PS.: V hlasovani je mozne dodatocne zmenit volbu..
 
quicky
Príspevky: 181
Registrovaný: 18.7.2011
Kraj: Nitriansky

Re: Vykon vs. krutak

Streda, 22. Mája 2013, 09:30

ja som jednoznacne za krutak ,co sa tyka zrychlenia,tym nemyslim z 200-300kmh... staci pozret na rally auta, limit 300ps/600krutak, 100kmh za 3sec. nehovoriac o pruznom zrychleni.

p.s. samozrejme nejdem to porovnavat s normalnymi autami ani nic podobne,ale nejaky dovod to ma.
BééEmWéé 335Déé 2008.

JUDr. quicky :)

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 244 neregistrovaných