Utorok, 21. Mája 2013, 17:11
Treba tomu v prvom rade rozumieť.
Všetci tu riešite krútiaci moment, ktorý je na kľuke motora a nikoho nezaujíma, aký je krútiaci moment na kolesách.
A tam tkvie podstata flamewaru medzi benzínmi a chrochtami. Chrochty majú vo všeobecnosti vyšší krútiaci moment na kľuke, ale zase dlhší prevod na diferáku (napr. z dôvodu, že sa nedajú točiť do tých otáčok ako benzíny), takže tým sa rozdiel krútiaceho momentu do istej miery vyrovnáva.
Výkon je zase o tom, "ako rýchlo" vie motor krútiaci moment dodávať. Keď máš 500Nm, ale vieš ich dodať pri 1000 ot., tak si na tom o dosť biednejšie ako keď máš 200Nm a vieš ich dodávať pri 10000 ot., keďže máš 4 násobný výkon. Môžeš použiť 10x ľahší prevod a v konečnom dôsledku máš potom 4x väčší krútiaci moment na kolesách.
Ďalšia nezanedbateľná veličina je priebeh krútiaceho momentu. Čím máš vyššie spektrum otáčok (v pomere k celkovému možnému rozsahu otáčok), tým lepšie, keďže počas zrýchľovania máš motor v priaznivých otáčkach percentuálne dlhšiu dobu. A to robí hlavný rozdiel medzi fúkaným a atmo motorom.
Preto bude mať 528i lepšie zrýchlenie než 530i. Atmo motor má správny krútiaci moment až vo vyšších otáčkach a do nich sa ten motor nejakým spôsobom musí dostať.
Keď zoberieme teoretický príklad, ktorý tu bol spomenutý, že jedno auto má max. 200Nm a druhé max. 100Nm a rovnaký max. výkon, tak tie autá budú na tom úplne rovnako za predpokladu, že priebeh krútiaceho momentu bude mať podobnú charakteristiku. Avšak vzhľadom na to, že výkon majú rovnaký, tak ten silnejší motor svoje Nm dodáva pri polovičných otáčkach než ten slabší. Keďže sa ten silnejší nebude dať točiť do takých otáčok ako ten slabší, bude potrebovať dvojnásobne dlhšie prevody a dostávame sa do stavu, kedy máme na kolesách u oboch áut rovnaké Nm.
Ex: Honda Accord 2.0iS (CC7), Audi A4 2.8 quattro (B5), BMW 320d touring E46, BMW 535i touring F11
Príbeh, Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro (C7)
BMW 540xi touring G31 - socka s odvetranými sedačkami.
